menu menu menu گروه کالا و خدمات
عنوان مقاله : مدیریت تبلیغات و انواع آن
مدیریت تبلیغات و انواع آن

به عبارت ساده، تبلیغات، عبارت است از صحبت کردن در مورد محصول و فروش آن. اگرچه، مدیریت تبلیغات، فرآیند پیچیده‌ای است که شامل بکارگیری رسانه‌های مختلف به منظور فروش یک محصول یا خدمت است. این فرآیند از تحقیقات بازار شروع می‌شود و دربرگیرنده کمپین‌های رسانه‌ای می‌شود که به فروش محصول کمک می‌کند.


بدون مدیریت تبلیغات موثر، کمپین‌های رسانه‌ای نتیجه‌بخش نیستند و کل فرآیند مدیریت تبلیغات بدون ثمر می‌ماند. بنابراین، کمپین‌ها بر این باورند که مدیریت تبیلغات موثر، مدیریتی است که همیشه یک قدم از فروش محصول و خدماتش جلوتر باشد.
همانطور که در بالا اشاره شد، مدیریت تبلیغات از فاز تحقیقات بازار آغاز می‌شود. در این مرحله، از اطلاعاتی که در تحقیقات بازار بدست می‌آیند به منظور تعیین مناسب ترین نوع تبلیغ برای هر محصول استفاده می‌شود. در گذشته، تنها نوع تبلیغاتی که در دسترس تولید‌کنندگان بود، تبلیغات کاغذی و تلویزیونی بود. امروزه، به‌ غیر از این دو نوع تبلیغ، رادیو، موبایل و اینترنت نیز به عنوان رسانه تبلیغاتی در دسترس هستند. در حقیقت، فرایند مدیریت تبلیغات به تعریف طرح کلی کمپین رسانه‌ای و تصمیم‌گیری در خصوص اینکه قبل از عرضه محصول در بازار از چه نوع تبلیغی استفاده شود کمک می‌کند.
بخاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید تبلیغات موثری انجام دهید، همیشه آن را از زمان تحقیقات بازار مد‌نظر قرار بدهید. تحقیقات بازار به ما کمک می‌کند تا آن بخشی از جمعیت هدف را که محصول یا خدمات ما باید برای آنها تولید یا ارائه شود مشخص کنیم. تحقیقات بازار همچنین چرایی برگزیده شدن کالا یا خدمات توسط جمعیت هدف را مشخص می‌کند. این اطلاعات به عنوان خط مشی آماده سازی کمپین‌های تبلیغاتی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
پس از تعیین جمعیت هدف و تعیین نوع تبلیغاتی که مورد استفاده قرار خواهد گرفت، مدیریت تبلیغات بر روی خلق ویژگی‌های کلی کمپین تبلیغاتی تمرکز می‌کند. اگر کمپین ما، کمپینی رادیویی باشد، چه نوع آگهی‌هایی مورد استفاده خواهد بود؛ اگر کمپینی کاغذی باشد، چه نوع نوشته و تبلیغی مورد استفاده خواهد بود؛ و اگر کمپینی تلویزیونی باشد، چه نوع پیام‌های بازرگانی مورد استفاده خواهد بود.
ممکن است تبلیغات به صورت ترکیبی و مکمل باشند که در این مدل، تبلیغات رادیو مکمل تبلیغات تلویزیونی است و ... . اهمیت موضوع در اینجاست که در مدیریت تبلیغات، این ذهنیت منتقل شود که تمامی استراتژی‌ها مکمل یکدیگر هستند. و از منظر عامه مردم نباید این‌طور به نظر برسد که تبلیغ رادیویی بر روی یک موضع متمرکز است در حالیکه تبلیغ تلویزیونی آن، بر روی چیز دیگری متمرکز است. و کل فرایند باید دارای برآیندی مفید و سودمند برای آن محصول یا خدمت باشد.
نقش افرادی که کمپین تبلیغاتی را طراحی می‌کنند، در موفقیت آن بسیار حیاتی است. آنها توسط افراد حرفه‌ای خبره که آموزش‌های مخصوص در هر زمینه را ارائه می‌کنند آموزش می‌بینند. طراحی کمپین تبلیغاتی کار کوچکی نیست و در حقیقت درک رفتار مصرف کننده از روی اطلاعات جمع‌آوری شده در تحقیقات بازار  است که جنبه بسیار مهمی از کمپین است.
برای عرضه یک کمپین تبلیغاتی کامل، خلاقیت و الهام‌پذیری بسیاری مورد نیاز است. علاوه‌ بر‌ این، وقتی که وظیفه کمپین ماندگار کردن تصویری بزرگ در ذهن باشد، پای مهارت‌های مدیریتی به میان می‌آید. اگر کمپینی تبلیغاتی بتواند در طول عمر یک محصول یا یک خدمت، ماندگاری خود را بخوبی حفظ کند، مشتریان مناسبی را برای شرکت به ارمغان بیاورد، و درآمد مطلوبی را ایجاد کند؛ این کمپین، کمپینی سودمند برای آن شرکت خواهد بود.
طبقه‌بندی تبلیغات
تبلیغات، ترویج (پروموشن) محصولات و خدمات یک شرکت از طریق رسانه‌های مختلف به منظور افزایش فروش آن محصولات یا خدمات است. آگاه‌سازی مشتری از یک محصول و تمرکز بر نیاز مشتری به منظور خرید آن محصول، نحوه عمل تبلیغات را نشان می‌دهد. در دنیا، تبلیغات به بخشی ضروری از جهان مشترک تبدیل شده است. بنابراین، شرکت‌ها بخش عظیمی از درآمدشان را به بودجه تبلیغاتی اختصاص می‌دهند. برندسازی برای یک محصول یکی دیگر از خدماتی است که تبلیغات آن را به ارمغان می‌آورد و این‌کار در حقیقت مسیر طولانی فروش موثر را می‌پیماید. 
شرکت‌ها می‌توانند از انواع مختلف تبلیغاتی که وجود دارد استفاده کنند. بیایید این انواع را با جزئیات بیشتر مورد بحث و بررسی قرار دهیم. 


طبقه‌بندی تبلیغات

1.تبلیغات کاغذی: از مدت‌ها قبل، رسانه‌‌های کاغذی برای انجام تبلیغات مورد استفاده بوده‌ است. در سرتاسر جهان، روزنامه‌ها و مجلات جز مرسوم‌ترین انواع تبلیغات برای شرکت‌های مختلف هستند. همچنین شرکت‌ها با استفاده از رسانه‌های کاغذی همچون بروشور‌ها و آگهی‌های کاغذی (فلایر‌ها ) می‌توانند محصولاتشان را ترویج کنند. روزنامه‌ها و مجلات، فضاهای تبلیغاتی خود را بفروش می‌رسانند و قیمت آنها به فاکتور‌های مختلفی بستگی دارد. مقدار فضایی که برای تبلیغ اختصاص می‌یابد، صفحه‌ای که تبلیغ در آن منتشر می‌شود و نوع کاغذ، تعیین کننده قیمت آگهی خواهد بود. آگهی که در صفحه اول قرار می‌گیرد، نسبت به صفحات داخلی قیمت گرانتری خواهد داشت. همینطور، صفحات براق در مقایسه با صفحات معمولی گران‌تر خواهند بود. 
2.تبلیغات رادیو تلویزیونی: این نوع از تبلیغات در سرتاسر دنیا از محبوبیت بالایی برخودار است. و شامل تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، یا اینترنتی است. تبلیغات تلویزیونی دارای مخاطب بسیار زیادی است و از محبوبیت بالایی برخوردار است. قیمت این تبلیغات به مدت زمان آن و زمانی پخش آگهی بستگی دارد. به عنوان مثال، پخش آگهی در ساعات پر بیننده قیمت بالاتری در مقایسه با ساعات معمولی دارد. پس از پیدایش تبلیغات تلویزیونی و اینترنتی، تبلیغات رادیویی آنچیزی که در گذشته بودند نیستند اما هنوز برای این نوع از تبلیغات مخاطب خاص آن وجود دارد. در بخش‌های از جامعه، آهنگ مخصوص پخش پیام‌های بازرگانی  رادیویی از محبوبیت بالایی برخوردار است و به فروش محصولات کمک می‌کند. 
3.تبلیغات بیرونی: این نوع از تبلیغات از ابزار‌های مختلفی به منظور جلب توجه مشتریان بهره می‌برد. بیلبوردها، کیوسک‌ها، و رخداد‌ها  و گرد‌همایی‌های تبلیغاتی  مسیری موثر برای انتقال پیام شرکت‌ها است. بیلبرد‌ها در سرتاسر شهر وجود دارند اما محتوی آنها باید بگونه‌ای باشد که توجه مشتری را به خود جلب کند. کیوسک‌ها بازار‌چه‌های سهل و آسانی برای محصولات هستند و می‌توان از آنها به عنوان بازارچه‌های عرضه کننده اطلاعات محصول به مردم نیز استفاده نمود. سازماندهی رخداد‌هایی همچون نمایشگاه‌های تجاری و نمایشگاه‌‌هایی برای ترویج محصول یا خدمات نیز مسیری برای تبلیغ محصول است. 
4.تبلیغات نهان (مخفی): یک روش منحصر‌به‌فرد تبلیغاتی است که محصول یا یک پیام به صورت نامحسوس در یک فیلم یا سریال تلویزیونی قرار می‌گیرد. در این روش آگهی واقعی وجود ندارد و فقط محصول در فیلم، مورد اشاره قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، تام کروز و موبایل نوکیا در فیلم گزارش اقلیت (Minority Report ). 
5.تبلیغات خدمات عمومی: آن‌طور که از عنوان این نوع از آگهی بر‌می‌آید، چنین تبلیغی برای برانگیختن عموم است. موضوعات مهمی همچون بیماری ایدز، سلامت سیاسی، حفظ منابع انرژی، بی سوادی، فقر، و موضوعاتی از این دست که نیازمند آگاهی بیشتر در حد دغدغه‌های عمومی است. اخیرا این نوع از تبلیغ اهمیت زیادی بدست آورده است و ابزاری موثر برای انتقال پیام است.

بیشتر بخوانید

آخرین مقالات

ico جدیدترین مقالات بیشتر


بررسی تروما پس از آزار جنسی شدید و خصوصا تجاوز

تروما یا روان زخم به عنوان یک واکنش ناشی از تجربه‌های وحشتناک و یا تلخ در زندگی انسان است که ممکن اس

ادامه مطلب

زندگینامه هوشنگ ابتهاج شاعر و پژوهشگر ایرانی

امیر هوشنگ ابتهاج معروف به هوشنگ ابتهاج و متخلص به «ه. ا. سایه»، شاعر ایرانی ششم اسفند سال 1306 در

ادامه مطلب

آیا تبلیغات چاپی هنوز هم تاثیرگذار هستند؟

زمانی که صحبت از تبلیغات می‌شود، دو گزینه اساسی برای انتخاب وجود دارد: تبلیغات چاپی همانند مجلات، رو

ادامه مطلب

اماکن تاریخی شهر بابل

شهر بابل به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان مازندران دارای جاذبه های تاریخی بسیار زیادی است که از مشهو

ادامه مطلب


امروز : 1797
دیروز : 2649
هفته گذشته : 14134
ماه : 51946
کل بازدید : 11843171
کاربران آنلاین : 43



کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و هرگونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد.
این سایت صرفاً برای اطلاع‌رسانی کاربران است. لذا هرگونه استفاده‌ی تجاری و تبلیغاتی از محتویات آن ممنوع است و پیگیرد قانونی دارد.